Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

Stefan Fölster

Stora samhällsvinster med att skippa egna bilen

I dagsläget finns inga förslag på politiska åtgärder som sätter fart på kollektivtrafikens paradigmskifte. Det säger Stefan Fölster, chef på tankesmedjan Reforminstitutet. På Persontrafik förklarar han vad han anser bör göras.

Trängsel i trafiken, hälsofarliga utsläpp och klimathot – det finns mycket som talar för att betydligt fler borde åka kollektivt. Samtidigt är det många som har långt att ta sig till kollektivtrafikens knytpunkter. I dagsläget finns det många som skulle ha svårt att klara sig utan egen bil. Men det finns lösningar.  

– En del menar att kollektivtrafikens paradigmskifte handlar om självkörande bilar. Men den riktigt stora förändringen ligger i att så många som möjligt skippar den egna bilen, säger Stefan Fölster.

– Sverige har mycket att vinna på att tidigarelägga den utvecklingen. Det kan bli Sveriges mest lönsamma trafikpolitiska åtgärd någonsin.

Om man kan ta sig från hemmet till hållplatsen via anropsstyrda transporter till en rimlig kostnad minskar behovet av att ha en egen bil radikalt.

Med ett ”rattavdrag”, en subvention av dessa transporter, inledningsvis med 50 procent, blir det rejäl fart på utvecklingen. Stefan Fölster räknar med ett kostnadstak för staten på åtta miljarder och när kostnaden för resorna nått dit trappar man ner procentsatsen.

– Det spelar ingen roll om det är självkörande bilar eller vanlig taxi i början. Det viktiga är att folk skippar den egna bilen, påpekar Stefan Fölster.

Den ökade efterfrågan kommer att skapa nätverkseffekter: Priserna kommer att sjunka, större fordonsflottor kan servas mer effektivt, och det kommer att gå snabbare att få tag på en bil. Och tekniken med självkörande fordon kommer också att sänka kostnader i och med att man räknar med färre olyckor.

Hur löser man då sådant som att storhandla på ett byggvaruhus? Åka till återvinningen med ett stort lass trädgårdsavfall? Sådant som inte låter sig göras på en vanlig buss?

– Med en större efterfrågan på anropsstyrda transporter kommer det även att erbjudas större fordon med flak, menar Stefan Fölster.

I glesbygden tror han att privatbilismen kommer att minska långsammare än i storstäderna, men eftersom busstrafiken ofta har ett lågt kapacitetsutnyttjande där, tror han att anropsstyrda transporter kommer att få stor betydelse även där på sikt.

I en storstad kommer det att räcka med att ungefär 15-20 procent har kvar en egen bil enligt Stefan Fölsters beräkningar. Han räknar med att vi, utan trafikpolitiska åtgärder når dit år 2040. Och med hans förslag med rattavdrag redan 2030.

I seminariet ”Om att ta sig från hållplats till hemma, samhällsvinster av att påskynda kollektivtrafikens paradigmskifte” presenterar Stefan Fölster de möjliga vinsterna av att påskynda övergången från privatbilism till kollektivtrafik.

Seminarium: Från ta-sig-till-hållplats till hämtas- hemma. Samhällsvinster av att påskynda kollektivtrafikens paradigmskifte
Tid: Onsdag 24 oktober kl.11.00 – 11.30